29.3.19

Hostjakke


Tahle klubíčka přivezl můj švagr z dovolené na Islandu někdy v roce 2014. Po třech klubíčkách Alafosslopi ve třech různých barvách - krémové, světle šedé a atracitové. Původně jsem mu z nich chtěla uplést spevtr, dokonce jsem už měla upletený spodní patent, ale nakonec jsem toho nechala. Na pletařské víkendu s Vlněnými sestrami jsem nakonec nahodila na dlouhý teplý kardigan nazvaný Hostjakke (podzimní kabát) podle návodu od Pickles. 

Zní to jednoduše, v praxi jsem nahazovala třikrát a dvakrát párala docela velký kus sedla. Párala jsem proto, že podle návodu vycházel zadní díl hrozně široký, což se mi nelíbilo. 

Na svetru je zajímavé to, že přední díly jsou pletené vroubkem, zadní díl a rukávy lícovým žerzejem. Díky tomu, že vroubek a žerzej přibývají různě rychle, je zadní díl delší než přední, aniž by bylo nutné to nějak řešit krácenými řadami.


Původně jsem chtěla mít na svetru nepravidelně široké a nepravidelně střídané pruhy, ale nakonec jsem se rozhodla pro jednodušší verzi. Vlněné sestry byly tak hrozně hodné, že mi z Islandu objednaly ještě tři klubíčka středně šedé.




Fotky nic moc, ale nechtěla jsem už focení odkládat. Svetr nosím od ledna, kdy jsem ho dopletla a stihla jsem ho už i prodloužit, takže část pletená tmavě šedou je o pár centimetrů delší než ostatní. 

Pokud se vám líbí, myslím, že není nutné kupovat návod, sama jsem z něj nakonec vlastně nic nevyužila a připadá mi takový odfláknutý a málo podrobný (není třeba moc jasn jakým způsobem přidávat v raglánových švech, nikde nejsou uvedeny žádné míry). Stačí nějak odhadnout počet ok, která je potřeba nahodit (pro inspiraci lze použít třeba návod na Shrug this podle kterého jsem pletla své tyrkysové svatební bolerko). Zbytek je zřejmý z fotek na Ravelry, kde jsem se i dozvěděla, že přední okraje je dobré zpevnit I-cordem (dutinkou). Ještě přemýšlím o zpevnění výstřihu, ale asi mi bude chvilku trvat než se k tomu odhodlám.


Celou dobu pletení jsem se bála, že mne svetr ukouše, ale není to tak zlé. Jen je nutné mít tričko s dlouhým rukávem z nějakého silnějšího materiálu. Příze je "bulky" (pletla jsem na jehlicích č. 6), takže vzniklý úplet je poměrně silný, ale není až tak těžký. Připadá mi, že hezky drží tvar, ale nijak netrčí. Z úpletu  vykukují jednotlivá vlákýnka a vytvářejí takové jemné chlupaté "haló" (trochu jako mohér).  Moc se mi to líbí a svetr jakoby všem říkal, že je z poctivé vlny.

Celkově jsem se svetrem spokojená. Škoda jen, že ty fotky mu nedělají větší čest.

Přeji krásný víkend! Nejlépe s dobrou knihou, pletením a silnou kávou.

6 comments:

  1. Tak ten je boží!!! A moc sluší!
    U nás víkend hektický, ale těšíme se ;)

    ReplyDelete
  2. Evičko, Váš svetr je mnohem krásnější než originál ❤️

    ReplyDelete
  3. Tak ten se povedl náramně!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Díky. Bez těch tří klubíček by to nebylo ono.

      Delete
  4. Svetr je fantastický. Moje mamka snad před 30 lety pletla z ovčí vlny dvojitě (něco jako příze Timmy) dlouhý svetr sestře s hodně komplikovaným osmičkovým vzorem, nosila jsem jej ještě i já a myslím, že snad ho má doma ještě uložený. Inspiruji se a takový kabátek si na podzimní období udělám taky. Už jenom vybrat tu správnou vlnu, počkám si asi na podzimní slevy Drops.

    ReplyDelete
  5. Krásný svetr, moc se povedl (bílá šedá černá - to mám ráda :)) A moc vám sluší.

    ReplyDelete

Děkuji za Vaše slova.