6.5.19

Návod na záplatu

Možná existuje někdo, kdo rád zašívá díry na kolenou, ale já to rozhodně nejsem. Opravování a zašívání patří k zero waste stylu života a myslím, že má velký smysl. Během posledního roku záplatuji prodřená kolena novým stylem a velmi se mi to osvědčilo. Malou dírku na koleni většinou nestačí jen zašít, protože látka už bývá oslabená všude kolem a tak se roztrhne velmi rychle vedle první díry. Osvědčilo se mi našívat na kolena velké záplaty, které překryjí celou oslabenou oblast, takže ve výsledku si dám se zašívám práci jen jednou.

Netrvá to tak dlouho, jak by se mohlo zdát. Někdy zabere víc času najít všechno potřebné než samotné šití.


Co tedy budeme potřebovat?

- kus oblečení s dírou :-)
- látku na záplatu
- špendlíky
- nůžky (nejlépe jedny na papír a jedny na látku)
- jehlu a nit
- tvrdý papír


Z papíru si vystřihneme tvar, jaký má mít hotová záplata. Velikost vystřiženého tvaru rovná se velikost hotové záplaty. Já používám takový kulatý obdélník, ale dobře funguje i srdíčko.


 Papír přišpendlíme na látku a vystřihneme z látky ten samý tvar jen s přídavky na švy, které jsou asi 1.5 cm.


Šablonu dáme bokem. Celou záplatu prošijeme po obvodu předním stehem. Uzlík je dobré mít z líce látky. Po obšití nijak nezapošíváme.


Šablonu položíme na rub záplaty, zatáhneme za jehlu a nit a přídavky na švy pěkně stáhneme kolem šablony. Zapošijeme. Můžeme přežehlit.


Takhle to vypadá z líce. Pěkný kulatý lichoběžník.


Záplatu i s papírem uvnitř našpendlíme přes díru. Kdo žehlil, tak může papír vyndat.


V ruce přišijeme záplatu na místo. Papír nazaponeme v půlce přišívání vyndat. Používám velmi jednoduchý steh pro aplikování, který není skoro vidět. Youtube návod najdete třeba tady. Šiji dvojitou nití, jednak mi to tak jde lépe, jednak je to pevnější.


Hotové záplaty. Každá má trochu jiný tvar, ale při nošení se to ztratí. Jáík poslední dobou nic jiného než tyhle rifle nosit nehce. 



Z rubu. Je vidět, že původní díru jsem nijak nezašívala, prostě jsem ji jen překryla.



Metodu používám i na tepláky a legínky. Je potřeba si dát pozor a šít volně.


Osvědčilo se mi mít jednu krabičku se látkami vhodnými na záplaty (většinou odstřižené nohavice z kalhot a nový černý úplet na záplatování černých legín, které se u nás nosí nejvíc), s papírem vhodným na šablony a hotovými šablonami. Když se pak sejde víc kousků na zašití, stačí po ní šáhnout a ne jak posledně, když jsem si nachystala látku s leopardy a pak ji čtvrt hodiny zoufale hledala po celém bytě, až jsem to vzdala a rozhodla se návod nafotit na jiné látce a zašít Jáíkovi i to doposud neroztržené koleno.


Látka se nakonec našla :-)

8 comments:

  1. Ahoj Evi, díky za návod, zkusím. Záplaty ale raději přišívám na stroji - i když to obnáší párání švu. Taky pořád záplatuju, zase tam mám aspoň patery kalhoty. Už jsem přišívala i záplatu na záplatu :-)
    I.

    ReplyDelete
  2. To je skvělý. Jáíkovi se nedivím, že jsou jeho oblíbené.

    ReplyDelete
  3. Bezvadný. Vyzkouším hned dnes. Mám tu hromadu na záplatování.

    ReplyDelete
  4. Evi, díky moc za skvělý návod. Podle tebe jsem už záplatovala vyšíváním, krásný relax. Ale pro kluky určitě bude lepší tento.
    Krásné dny.
    Bohunka

    ReplyDelete
  5. Děkuji! Dnes budu mít možnost otestovat :D!

    ReplyDelete
    Replies
    1. S chutí do toho! Já u šití koukám většinou na TV, ale možná se dá i číst :-)

      Delete
    2. U šití tedy číst nezvládnu, to by bylo krve! :D

      Delete

Děkuji za Vaše slova.