7.1.10

Háčkovaná vlnovka - návod

Návod na háčkovanou deku jsem už psala dvakrát a nemůžu ani jeden najít. Takže znova. Návod jsem našla zde a mnoho inspirace barevných kombinací najdete v této galerii. Pletla jsem z příze Merino, která má mnoho krásných odstínů a lze vybrat zajímavé kombinace na deku pro holčičku i pro kluka nebo unisexovou. V háčkování jsem úplný začátečník, takže se v terminologii příliš nevyznám a můj návod může být tím pádem poněkud zmatený. Pokud v něm najdete nějaké nejasnosti, napište, pokusím se je vyjasnit.
Potřeby: cca. 500 g příze Merino (Vlnap) v různých barvách, háček č. 3.5

Pozn: doporučuji koupit příze raději o pár klubek víc, aby vám barva nedošla uprostřed pruhu


Velikost: 75 x 100 cm


Vzor: 3 dlouhé sloupky, sháčkovat dva sloupky dohromady, sháčkovat dva sloupky dohromady, 3 dlouhé sloupky, 2 dlouhé sloupky do jednoho oka, 2 dlouhé sloupky do jednoho oka, ....


Postup: uháčkovat řetízek o 121 ocích, do 4. oka od kraje uháčkovat první dlouhý sloupek podle vzoru a pokračovat podle vzoru dál. Na konci každé řady je potřeba přidat nebo ubrat sloupky tak, aby jejich počet v každé řadě byl stejný. To každá zkušenější háčkařka určitě ví.
Jednou barvou uháčkovat vždy dvě řady a pak barvu vyměnit. Takhle háčkovat pořád dál, dokud deka nebude mít požadovanou délku.


EDIT: Sháčkováním dvou dlouhých sloupků myslím toto: nahodím, píchnu do očka, nahodím, protáhnu okem zpět, nahodím a protáhnu dvěma oky, nyní nahodím a píchnu do následujícícho oka, nahodím, protáhnu okem zpět, nahodím a protáhnu dvěma oky, nakonec nahodím a protáhnu všemi třemi oky na háčku.

Konstantního počtu ok/dlouhých sloupků v jedné řadě jsem docílila tím, že jsem na konci řady místo 3DS uháčkovala 2DS a do úplně posledního oka jsem uháčkovala 2DS. Takhle jsem vlastně nahradila to jedno oko, které ubylo sháčkováním. V následující řadě jsem hned na do prvního oka uháčkovala 2DS a pak pokračovala 2DS. Pak už normálně dvakrát 2DS sháčkovat, ...

12 comments:

  1. Evi, nevíte kolik jste asi spotřebovala klubek na tuto deku? Chtěla bych ji uháčkovat pro miminko těhotné kamarádky a časem i pro mě. Děkuji za odpověď. Jana

    ReplyDelete
  2. Jani, deka váží 490 g, takže čistá spotřeba klubek by byla 10. Jenže deka je pruhovaná a není moc hezké končit barvou uprostřed pruhu. Deka má 38 pruhů, takže je jeden pruh je potřeba 13g vlny. Takže z jednoho klubka se uháčkují 3 pruhy, ze dvou klubek 7 pruhů. Kdyby jste chtěla háčkovat z 5 barev, potřebujete od každé 2 klubka (vyjde to jen na 35 pruhů). Pokud chcete háčkovat ještě z více barev, tak bych také brala od každé dvě klubka. Zbytky se dají zužitkovat na čepičky.

    ReplyDelete
  3. Evi, moc děkuji za odpověď. Hned si vlnu objednám a dám se taky do díla. Ať se Vám i nadále daří!
    S pozdravem Jana

    ReplyDelete
  4. Deka je nádherná a miminko taky.

    ReplyDelete
  5. Evka, tak som vypárala deku, mala som asi tretinu. Akosi mi tie kraje utekali stále viac a viac... poraď :(

    ReplyDelete
  6. Marecko, jestli to dobře chápu, tak se Ti deka rozšiřuje. To znamená, že ti přibývají sloupky.

    ReplyDelete
  7. no na pravej strane sa mi zuzuje a na lavej rozsiruje, skratka mi cely uteka dolava :( uz som si aj precitala ako to riesis a to robis v kazdom riadku? ako to ma vlastne sediet? ze zhackovane oka na seba presne sedia ? a takisto rozdvojene oka sa robia presne do rozdvojenych predchadzajucej rady?

    ReplyDelete
  8. Aha, tak to je zajímavé. To mě nenapadlo. Jestli se deka nerozšiřuje ani nezužuje, tak počet ok je konstantní. Takže v tom proplém nebude.

    Napadá mě - obracíš tu deku po každé uháčkované řadě? Tahle deka nemá rub a líc. Jestli háčkuješe stejně jakojá jednou barvou dvě řady, tak se to háčkuje takto: začneš novou barvou, háčkuješ do konce ředy, otočíš práci, pokračuješ stejnou barvou až do konece řady a ocitáš se nad začátkem. Tam měníš barvy.

    ReplyDelete
  9. robim to tak ako ty, ale ide mi o tie stlpiky, ako si pisala ze dalsi riadok si dala len 2ds a potom si isla uz normalne. pri parani som zistila ze som hned druhy riadok pomylila, isla som od zaciatku na vzor a na konci som este aj par ociek pridala a uz sa to viezlo :)

    ReplyDelete
  10. Mohla bych se zeptat, jak spočítat počet ok základního řetízku, aby to vyšlo hezky? Jen tak cvičně jsem to zkoušela na těch 121 z příze, co jsem měla po ruce, ale vyšlo mi to široké pouze 40 cm. Vyjde to pěkně, pokud ten řetízek udělám dvounásobně dlouhý, nebo se to počítá nějak jinak (cca 11 ok na vlnku + 4 oka na dlouhý sloupek z další řady?)Děkuju moc za krásný nápad a za odpověď.
    Hanka

    ReplyDelete
  11. Hanko, záleží na síle příze, velikosti háčku a tom, jak kdo utahuje. Já jsem háčkovala z merina od vlnapu, háčkem č.4 a háčkuji dost volně, takže těch 121 ok odpovídá 75 cm. myslím, že vzorek chápete dobře, v tom problém nebude.

    ReplyDelete
  12. Tak tento háčkovaný vzor na deky je super a osvědčený. Mám ho taky vyzkoušený na přehozu na postele. Barvičky jste zkombinovala moc pěkně. :-)

    ReplyDelete

Děkuji za Vaše slova.