13.3.12

Návod na deku s kolečky

Byla jsem laskavě požádána o návod na jeden čtvereček kolečkové deky. O dece jsem psala zde a zde, původní návod je zde. Takže jsem návod přeložila a malinečko upravila. Doufám, že bude pochopitelný. Pokud ne, tak mi prosím napište, co Vám není jasné. Háčkujeme do kruhu. Buďto spojte pevným okem tři řetízková oka nebo si udělejte z příze smyčku a háčkujte do ní (český návod zde). V původním návodu je každá z prvních tří řad háčkována jinou barvou. Já jsem háčkovala všechny tři řady stejnou barvou, jen tu čtvrtou - poslední, co z kolečka udělá čtvereček jsem háčkovala jinou barvou.

1. řada: 2 ŘO, 11 DS do středu smyčky, uzavřít kruh PO (12 ok)
2. řada : 2 ŘO, 2 DS do každého následujícího oka (celkem 11 krát), DS do posledního volného oka, uzavřít kruh PO (24 ok)
3. řada: 2 ŘO, * DS, 2 DS, od * opakujeme (celkem 11 krát), DS do posledního volného oka, uzavřít kruh PO (36 ok)
4. řada: 1 ŘO (začínáme uprostřed strany čtverečku), *PS, PS, DS, (DS, DDS, 3 ŘO do jednoho oka), (DDS, DS do jednoho oka), DS, PS, PS, KS. Od * opakujeme. Při posledním opakování vynecháme KS a místo něj spojíme do kruhu PO. To, co je v závorce, se háčkuje do jednoho oka.

Použité zkratky:
PO – pevné oko, ŘO – řetízkové oka, KS – krátký sloupek, PS - polosloupek, půlsloupek, DS – dlouhý sloupek, DDS – dvojitý dlouhý sloupek, dvakrát nahozený sloupek

EDIT: Na některé dotazy jsem odpověděla v kometářích, ale raději to píšu ještě tady.
Moje deka má rozměry cca. 67x97 cm. Háčkovaná je z Merina od Vlnapu, háčkem č. 3,5. Háčkuji spíš volně, takže pokud víc utahujete, vyjde vám deka menší. Hmotnost deky je asi 560 g, takže budete potřebovat miminálně tak 15 klubíček Merina. Záleží na počtu barev, které použijete. Bohužel už sama nevím, kolik klubek jsem potřebovala a hlavně ani nedokážu odhadnout poměr mezi základní barvou a barvami ostatními. Kdybych ji pletla znovu, tak bych koupila tak 6 klubek základní barvy a po dvou klubíčkách od pěti nebo více jiných barev. Zbytky se dají velmi dobře zužitkovat na čepičky.

Návod na sháčkování čtverců najdete anglicky zde. Je poměrně názorný, tak snad bude pochopitelný i bez znalosti angličtiny. Jen bych chtěla upozornit, že se sháčkovává z rubu čtverečků.

18 comments:

  1. Nádherná deka! Na podobnou už se chastám leta, ale nějak mě pořád odrazuje, že to bude moooc dlouho trvat! :)

    ReplyDelete
  2. Moc hezká deka, úžasné barvy! Vloni na podzim jsem háčkovala deku z klasických čtverečků, letos zkusím kolečka!

    ReplyDelete
  3. Evulekotule díky! :)
    Je to překrásná deka....varianta s kolečky vypadá docela moderně a už dřív se mi u Vás na blogu děsně líbila :) Mám na ni zálusk....ovšem co nemám je čas. Tak uvidím.
    Hezké dny!
    Ta Ita

    ReplyDelete
  4. A ještě mám malý dotázek: z jaké příze jste háčkovala....pokud to není tajné?
    Ta Ita

    ReplyDelete
  5. Háčkováno jak jinak než z Merina od Vlnapu.

    Markétko, nejdýl mi trvalo sháčkování čtverečků dohromady. Čtverečky jdou od ruky, dají se vzít sebou kamkoliv, jedno klubíčko a háček v kabelce moc místa nezaberou. To je velká výhoda.

    ReplyDelete
  6. naaaadhera, jsem hodne namlsana ocima. uvaziji, ze vytahnu hacek, koupim par klubek a zacnu. Jenom pro mou orientaci, jake ma Vase deka rozmery a jaka je vaha? Vubec nemam predstavu, vetsinou pletu.

    ReplyDelete
  7. Dobrý den,

    děkuji za krásný návod, jen jsem se chtěla zeptat, jsem začátečnice a není mi úplně jasné, jak se na kolečko naháčkuje ta řada, která dělá čtvereček a jak se následně sháčkují čtverečky... Šlo by to vysvětlit nějak polopaticky i pro amatéry jako jsem já?

    Děkuji

    ReplyDelete
  8. Moje deka má rozměry cca. 67x97 cm. Háčkovaná je z Merina od Vlnapu, háčkem č. 3,5. Háčkuji spíš volně, takže pokud víc utahujete, vyjde vám deka menší. Hmotnost deky je asi 560 g, takže budete potřebovat miminálně tak 15 klubíček Merina. Záleží na počtu barev, které použijete.

    Čtvereček z kolečka se udělá v poslední tj. čtvrté řadě. První tři řady se háčkují pouze dlouhými sloupky.Čtvrtá řada se háčkuje sloupky různých délek/výšek (krátký sloupek, polosloupek, dlouhý sloupek, dvakrát nahozený dlouhý sloupek). Poslední řadu začnete háčkovat v polovině strany budoucího čtverečku. Začíná se krátkých sloupkem resp. jedním řetízkovým okem. Jak se blížíte k vrcholu budoucího čtverečku, prodlužuje sloupky a tím vytváříte ten roh, který je na čtverečku a na kolečku chybí.

    ReplyDelete
  9. Dobrý den, děkuji za návod, taky se mi jedna povedla!! :-)
    Soňa

    ReplyDelete
  10. Nádhera! Možná se ptám hloupě, nicméně co znamená hvězdička před názvem typu sloupku? Děkuju :)

    ReplyDelete
  11. Hvězdička * znamená začátek sekvence,která se má opakovat. Stačí, když si tu část návodu s hvězdičkou přečtete nahlas a symbol "*" budete číst jako "hvězdička".

    ReplyDelete
  12. díky! nakonec mi to došlo a už mám uháčkovaných hodně čtverečků :)

    ReplyDelete
  13. Nádherná háčkovaná deka, barvičky taky krásně sladěné.....:-)

    ReplyDelete
  14. Můžu se zeptat na kolik korun +- vyšla celá deka, děkuji
    Je moc krásná, také se do ní chystám. :-)

    ReplyDelete
  15. Počítala jsem, že jsem spotřebovala asi klubíček Merina od Vlnapu. Záleží na tom, jak droho nebo levně ho seženete. Já jej kupuji v ,kamenném obchodě za 37Kč, takže pak deka vyjde na 15x37=555.

    ReplyDelete
  16. Evi,ja mam dotaz k te posledni rade. To co je v zavorce, se hackuje do jednoho oka. Jsou tam 2 zavorky, kazda je tedy do jineho oka nebo jsou obe zavorky do stejneho oka? A co znamena 3 ŘO do jednoho oka? To mam pichnout do oka v uhackovanem kolecku nebo hackovat 3 ŘO z toho DDS? Dekuji za upresneni ;-)

    ReplyDelete
  17. Dívala jsem se do originálního návodu i na hotovou deku. Každá z těch závorek je do jiného oka. Je to tak, že do jednoho oka uděláte DS, pak DDS pak řetízek ze tří oček a pak do dalšího oka zase DDS a ještě DS. je to ak srozumitelné?

    ReplyDelete
  18. Evi, diky za upresneni. Ja to vcera zkousela do jednoho oka vsechno to v zavorce a pak mi to nevyslo na pocet ok (ten okrajovy ctverecek). Ted uz je to ok. Moc dekuji :-) Renca

    ReplyDelete

Děkuji za Vaše slova.