27.4.12

Návod na nosítko na panenky

Podařilo se mi poměrně rychle nafotit a napsat návod na ušití nosítka na panenky. Děkuju za to svým dětem a mým rodičům.Rodičům za to, že pohlídali obě děti a dětem za to, že se nechaly hlídat. 
Řekla bych, že ušití nosítka zvládne bez větších bojů i začátečník, který má natrénováno šití rovných švů. Nosítko se dá ušít za večer ze zbytků látek, které máte doma a z popruhů, které odstřihnete ze starého batohu. 

EDIT: Materiál na nosítko lze nově koupit u mne na Fleru nebo na emailu. Pro více informací koukněte sem.

Návod jsem sepsala v krátkém čase, ve kterém jsem odbíhala kojit, dávat čurat a utěšovat své děti, tudíž je dost pravděpodobné, že je v něm spousta překlepů, gramatických a jiných chyb. Chyby jsem měla i v dizertaci a to jsem nikam neodbíhala. Přivítám v komentářích opravy, dotazy na nejasnosti apod.
Nosítko je určeno pro děti od tří let na nošení panenek. Lze nosit na břiše i na zádech. Doporučuju křížení popruhů, nosítko pak lépe drží a nesjíždí z ramen. Na nošení dětí doporučuji ergonomické nosítka jako je Manduka, Ergo, Bondolino  nebo Beco. Pokud byste chtěli nosítko na panenky již hotové, napište mi prosím mail a určitě se domluvíme.

Stříháme:

vzorovaná látka: přední díl 29x24 cm
kapsička 15x15 cm
podšívka: zadní díl 29x24 cm 
manšestr: 2x popruh 11x33 cm
           2x bederák 10x43 cm


popruh šíře 2.5 cm: 2x 8 cm, 2x 37 cm
popruh šíře 3 cm: 30 cm, 15 cm

Pokud používáme polypropylénový popruh je dobré jeho konce zatavit např. zapalovačem, aby se netřepily a nepáraly.

vatelín:  hlavní díl 29x24 cm, 2x popruh 9x33 cm, 2x bederák 10x43 cm

Další materiál: dvě trojzubcové spony na popruhy šíře 2,5 cm a jedna spona na popruh šíře 3 cm (popřípadě použijeme takové, jaké máme k dipozici)



Čtverec látky na kapsičku po jedné straně dvakrát zahneme a prošijeme na stroji. Poté jedenkrát zahneme na zbývajících stranách a přežehlíme. Kapsičku položíme na horní polovinu zadního dílu, přišpendlíme a přišijeme ji.
 Na lícovou stranu popruhového dílu položíme popruh šíře 2.5 cm a délky 37 cm. Popruhový díl přeložíme podélně na polovinu, popruh zůstane uvnitř, jen na horním konci maličko čouhá. Popruhový díl prošijeme podél horního (na obrázku levého) konce a podélné strany. Přídavky na švy jsou 1 cm.
Díky z vatelínu přehneme podélně na půl a sešijeme (je to vidět na fotkách). Tím nám vznikne silnější výztuha pro ramenní popruhy.


Detail sestřižení švových přídavků (takových těch trojúhelníčků). Díky tomuto sestřižení budeme mít po obrácení popruhu ostřejší a hezčí roky.
Obrátíme popruhy do líce. Z líce je potom prošijeme cca. 1 cm od kraje, čímž přichytíme vatelín lépe než kdybychom je prošívali v kraji.
 Detail obracení a prošití.


Na lícovou stranu předního dílu nejdřív našpendlíme a poté přišijeme popruhy a spony. Popruhy položíme hezčí stranou dolů, v úhly 45° do horních rohů úředního dílu. Sponami protáhneme kratší části 2.5 cm popruhy, přehneme je napůl a přišpendlíme do poloviny výšky předního dílu. Spony by tam měly ležet hezčí stranou dolů.
Na podložku položíme vatelín, zadní díl kapsičkou nahoru a nakonec přední díl se všemi popruhy lícem dolů. Boční kraje a horní kraj sešpendlíme.
Boční kraje a horní kraj prošijeme cca. 1 cm od kraje. Dáme si pozor, abychom nikde nepřišily něco navíc (třeba nějaký ten popruh). Horní rohy prošíváme šikmo. Když to máme jednou prošité, tak to otočíme do líce, zkontrolujeme, jestli je vše tak já má být. Pak znovu obrátíme do rohu a celé to ještě jednou prošijeme ve stejné linii. Místa, kde jsou přišité popruhy raději prošijeme ještě jednou
Detail rohu, aneb jak jsou šité horní rohy předního díly. 
Otočíme do líce, přežehlíme nebo srovnáme rukou a prošijeme cca. 1 cm od kraje podél bočního a horního okraje. 
Nachystáme si bederák. Tohle mám nafocené na jiném nosítku. Na líc vnějšího dílu bederáku našpendlíme a později přišijeme do středu bočních krajů sponu s kratším popruhem a samotný popruh šíře 3 cm.

Na podložku položíme vnitřní díl bederáku lícem nahoru, hlavní část nosítka lícem nahoru a vnější díl bederáku lícem dolů. Na spodním okraji se nám stýkají horní kraje bederáku a spodní kraj hlavní části nosítka. Sešpendlíme díly bederáku po obvodu kromě té části, kde prochází hlavní díl nosítka.

Prošijeme to, co jsme našpendlili. Otočíme do líce, zkontrolujeme, jestli je vše OK a znovu otočíme do rubu. Našpendlíme na to dvě vrstvy vatelínu. Přišijeme ho (vatelín máme vespod). Sestřihneme švové přídavky v rozích

Tady je fotka s vatelínem

Otočíme do líce. Na nesešité části bederáku zahneme do rubu švové přídavky, sestřihneme trochu vatelín (tak  1 cm), díru pro obrácení zašpendlíme.
Detail špendlení.
Pak to celé prošijeme tak, že začneme v pravém dolním rohu a šijeme, co nejblíž u kraje podél spodního kraje bederáku (to proto, abychom sešili tu díru na obrácení). Boční kraje a horní kraje prošijeme už cca. 1 cm od kraje. V jednom sledu prošijeme ještě spodní kraj bederáku. Tím přichytíme vatelín. Takže na dolním kraji bederáku máme dva stehy vedle sebe. Hurá a máme hotovo. Ještě navlečeme popruhy do spon, odstřihneme koukající nitky apod.

EDIT: Tento návod je určen pouze pro šití nosítek pro Vaše ratolesti nebo jako dárek nebo na charitu, nikoliv pro šití nosítek na prodej. 

56 comments:

  1. A já jsem ji chtěla odbýt pruhem látky "jakože šátkem"! Super pošťouchnutí, jdu koupit popruhy a vlítnu na to. Díky! Levandule

    ReplyDelete
  2. díky moc za návod. je super. klokanka se povedla :)

    ReplyDelete
  3. Děkuji velmi. Je hotovo jako dárek k narozeninám. Doufám, že udělá radost. Děkuji moc za sdílení.

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Moc děkuji za návod, dneska jsem nosítko došila a dcerka je z něj nadšená. Jsem v šití začátečník, ale vše tady bylo vysvětleno výborně, takže ještě jednou díky.

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. Dobrý den, mohu se zeptat, zda jsou uvedené míry látek a výztuhy včetně švových přídavků, tedy čisté míry na střižení? A stejně tak délky popruhů? Děkuji! Marcela

    ReplyDelete
  8. Marcelo, míry jsou včetně přídavků na švy i u popruhů. Šití zdar. Eva

    ReplyDelete
    Replies
    1. Díky za super rychlou odpověď! M.

      Delete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. Tak právě jsem nosítko došila - bude to vánoční dárek. Krásně srozumitelně popsáno, zvládla jsem s jedním zaváháním (a tudíž páráním) u bederáku. Moc díky, že jste si s tím dala práci a přeji Vám a dětem hlavně hodně zdraví!
    PS: obdivuju jak stíháte tvořit, já se třema jsem ráda, že máme doma občas uklizeno :).
    Jana

    ReplyDelete
  11. Ahoj Evo, link na tenhle Tvůj návod mám uložený už pěkně dlouho, když jsem nadšeně okoukávala nosítko, které podle něho ušila moje kamarádka pro svou holčičku. Teď ta moje holčička dorostla do správného věku a co nevidět přibyde do rodiny její sestřička, tak jsem se odhodlala, dneska skočila koupit potřebné komponenty a do šití se pustila. Díky moc, protože bez Tvého návodu bych nesebrala odvahu a už vůbec bych to nevymyslela. Kapsičku jsem nakonec úmyslně dala na vnější stranu, líbila se mi tam jako ozdoba. Když jsem teď spokojeně odstříhla všechny nitky, zjistila jsem, že jsem teda dolní přesku od bederáku dala tou vyboulenou částí dovnitř a párat celý bederák se mi teda nechtělo, tak to holt nebude mít dcerka uplně dokonalé, ale přeska jde otvírat dobře, tak věřím, že mi to odpustí, a vzhledem k tomu, jak neumím šít, jsem i přes tuhle drobnou vadu hrdá na své dílo. Díky moc za Tvůj tip a podorbný skvělý návod a ať se daří!!!

    ReplyDelete
  12. Magdalenko, děkuji za milý komentář. I mě se to s tou přezkou stalo a ne jednu. Ať se v nosítku dcerce dobře daří.

    ReplyDelete
  13. Opravdu. ať dcerce v nosítku dobře nosí.

    ReplyDelete
  14. Dobrý den,

    dcerce a neteři jsem také Vaše nosítka ušila a dcerka v něm nosí už několik měsíců svojí oblíbenou opičku. No a dnes jsme se spolu ještě s mladší dcerkou (u mě v nosítku) a opičkou vydaly na procházku na Pražský hrad. Tolik nadšených ohlasů od zahraničních turistů... říkala jsem si, že Vám to sem musím napsat. A moc děkuji za pěkný návod a stránky.

    ReplyDelete
  15. Magdi, děkuji za milý komentář. Procházku na Hrad jen závidím. Dnes bylo nádherně.

    ReplyDelete
  16. Docela zajímavé výrobky jsem objevila i zde, jsou to zakázkově šité rostoucí ergonomická nosítka: www.ergonomickenositko.cz/. Má to řadu vychytávek, tak se můžete inspirovat.

    ReplyDelete
  17. Díky díky díky za skvělý návod. Dcerka už dlouho pečuje o panenky způsobem, který jsem u mnohých dětí neviděla a stále vymýšlí, jak miminko nosit. Tak hledám návod na ušití jako vánoční dárek a tohle je naprosto parádní. Opravdu mnohokrát díky za sdílení a těším se, jak budu nosítko tvořit a jakou udělá na Ježíška radost. Zuzka Kočka

    ReplyDelete
  18. Děkuji za návod, akorát já bych ho potřebovala ještě trochu víc jako pro blbce :D Udělala jsem několik hloupých chyb, brečela u toho a teď ještě řeším snad už poslední chybu, kterou jsem udělala :D

    ReplyDelete
  19. Krásné! Rozhodla jsem se pokořit další výzvu na cestě v šití ;-) Pro jak velkou panenku je nosítko určené? Jako začátečník samouk si to nedokáži moc dobře představit... Aby se z mého pokusu nestal spíše batůžek, ve kterém se dcerčina panenka Eliška schová celá ;-)
    Předem děkuji za odpověď!
    Lenka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nosítko je velikostně univerzální :-) takže velké panenky z něj koukají a malé jsou zapadlé. Nejlepší by bylo si to vyzkoušet třeba s kusem látky stejně velkým jako hlavné panel nenítko tj. asi 27 cm na výšku a 22 cm na šířku. Pokd byste potřebovala nosítko menší, doporučila bych prodloužit popruhy. Šití zdar.

      Delete
    2. Děkuji moc! Vyzkouším to :-)

      Delete
  20. Jsem zacatecnik ale dle vasho navodu jsem to zvladla celkem dobre. Nemela jsem original popruhy, tak jsem ze stareho tricka udelela pruhy na zavazovani a myslim, ze taky dobry. Velke diky, dcerka bude mit jiste velkou radost:)

    ReplyDelete
  21. Děkuji moc za návod :)! Bez něj bych nevěděla, jak na to (nebo bych se v tom určitě mnohem víc plácala :). Nosítko dcerka dostane za týden k narozeninám a myslím, že radost z něj bude veliká (stále nosí plyšáky či panenky za svetrem nebo tričkem tak, že jim kouká hlava, jako že je to manduca). Tak bude opravdové nosítko perfektní. Návod jsem našla náhodou, když jsem chtěla nějaké nosítko koupit a jsem moc ráda, že jsem jí ho ušila. A myslím, že i ona bude mít radost (v září půjde do školky a už teď říká, že jí maminka ušije kapsář jako bráškovi :).

    ReplyDelete
  22. Dobry den, mam v planu nositko usit a přemýšlím jak tlustý ma byt ten vatelin...mam doma dve různé tloušťky, co mi prosím poradíte?

    ReplyDelete
  23. Slabsi na hlavni čast a na popruhy, na beradak staci jedna vrstva silnejsiho nebo dve toho slabsiho. sití zdar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Děkuji za rychlou reakci, dám se do toho ať to do Vánoc stihnu :-)

      Delete
  24. Ďakujem za krásny návod. Ušila som a neviem veru, či vydržím až do vianoc. :)

    ReplyDelete
  25. Zdravím a jako ostatní moc děkuju za krásný návod! Právě sedím u stroje a jako naprostý amatér jen trochu váhám, jak přichytit vatelín k popruhům: hned když prošívám popruh s látkou, nebo v další fázi? A po celé délce, nebo jen na kratší straně? Případně díky! Jitka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pro zacatecnika je dobre prisit nejdriv popruh s latkou. Pak v dalsim kroku vatelin jen po kratsi strane, aby se prichytil a bylo mozne popruh otocit a vatelin zustal uvnitr. Vatelin se k latce po delce uchyti prositim v dalsim kroku.

      Delete
    2. Hurá, díky!

      Delete
  26. Já se asi zeptám jako blbec, ale k čemu je tam dobrá ta kapsička z vnitřní strany?

    ReplyDelete
  27. Úžasný návod ���� děkuji. Ušitý rychle a radost dcery nepopsatelný ♥️♥️

    ReplyDelete
  28. Moc díky! SKvělý návod :)

    ReplyDelete
  29. Skvělý návod, krásně vysvětlené. děkuju!

    ReplyDelete
  30. Děkuju za skvělej nápad a návod,vše šlo jak po másle.Diky.

    ReplyDelete
  31. děkuji moc za návod. začala jsem stříhat s přídavky 1 cm po každé straně, ale pak jsem začala váhat, zda už přídavky nejsou započítané? Mám připočíst přídavky na švy nebo ne?

    ReplyDelete
  32. Moc děkuji za krásný návod i já laik jsem nosítko krásně zvládla ušít, i když jsem měla obavy šlo vše jako po másle moc děkuji

    ReplyDelete
  33. Super návod! Moc děkuji! Za odpoledne mám hotové nosítko pro dceru k 3. narozeninám a myslím, že Ježíšek ho ještě nadělí i neteřím :-)

    ReplyDelete
  34. Moc a moc dekuji, za jeden vecer hotovy darek pro neter k narozeninam :-)

    ReplyDelete
  35. Díky za super návod na nosítko, jako úplný začátečník jsem ho zvládla také :-)
    Když jsem četla návod, tak mi bylo plno věcí nejasných, ale jak se do toho člověk pustí a má to v ruce, tak spousta věcí do sebe zapadne.
    Jen pár věcí, co mi nebylo nebo stále není jasné:
    1. Látka popruh 11x33, vatelín do toho také 11x33, to se dává dvojitě? Mě by se tam asi nevešel, tak jsem si udělala poloviční šíři.
    2. Na obrázku to sice je, ale v návodu to chybí, při šití popruhů nejdříve prošití a pak našití vatelínu. Vatelín jsem všívala poprvé :-) tak jsem nevěděla, jestli se všívá nebo vkládá.
    3. Možná by bylo dobré uvést, že konec popruhů je dobré opálit zapalovačem, aby se netřepily.
    Tak to jen moje poznatky úplného laika a začátečníka.
    Díky za návod a střih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Děkuji za poznámky. Pokusím se je přidat do návodu, aby byl pochopitelnější.

      Delete
  36. Moc děkuji, úžasně vysvětlené, moje malá dvouletá dcera je nadšená hned mi říkala fotit, fotit :-D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak doufám, že jste ji vyfotila :-) Mockrát děkuji zamilý komentář.

      Delete
  37. Moc děkuji za návod, dcera má nosici období, buď má miminko v brisku nebo na těle a s tímto nositkem dnes i vecerela :-) Silo se hezky.

    ReplyDelete
  38. Děkuji za super návod!

    ReplyDelete
  39. Zdravím, ráda bych se pustila do šití. Myslíte, že by bylo velikostně vhodné i pro 7 letou slečnu ? Nikde jsem nenašla návod pro větší děti. Moc děkuju za radu ♥️

    ReplyDelete
    Replies
    1. Milá Lucko, myslím, že nosítko by ještě "oblekla", ale i tak bych doporučila jej mírně zvětšit. Nevím, jak velké panenky / plyšáci se v něm budou nosit, takže podle potřeby upravit ten hlavní díl - přidat tak 2cm do šíře 3 do výšky. Prodloužit látkové díly na ramenní popruhy - na 40 cm, bederák může zůstat takto nebo také prodloužit na 45 cm. Dále prodloužit dlouhé kousky koupených popruhů - ty ramenní klidně na 45, bederní na 40 . Je to spíš odhad, zkrátit ty se ty popruhy dají vždycky, takže stříhat raději delší a pak podle potřeby zkracovat. Pro starší děti je možné přišít i hrudní sponu.

      Delete
  40. Moc děkuji za skvěle popsaný návod. Nosítko se povedlo nad moje očekávání a dcera je nadšená ;)

    ReplyDelete
  41. Dobrý den, ráda bych se zeptala na tipy, jak to udělat, když se mi opakovaně vytrhávají černé popruhy z látky v namáhaných mistech? Nějak vyztužit, opálit zapalovačem? Prosit víckrát místo spoje bohužel nepomohlo. :( Moc děkuji!! ♡ A.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dobrý den, doporučila bych 1. konce popruhů zastavit zapalovačem, aby se netřepily. 2. Dát na popruzích větší přídavek na švy (klidně 2 cm). Držím palce, ať to pomůže.

      Delete

Děkuji za Vaše slova.