2.2.18

Visible mending

Už jste o tom slyšeli? Já jsem si už dřív všimla, že začíná být IN zašívat oblečení. A nejen to. Dělá se to tak, aby to bylo vidět. Ale teprve díky tomuto článku jsem se dozvěděla, jak se tomu říká. Visible mending čili česky "viditelné spravování " je přiznané zašívání roztrhaného oblečení. Prostě a jednoduše šedé ponožky zalátáte červenou bavlnkou, díru na riflích zašijete tradiční japonskou metodou sashiko.


Na zašívání mužových gatí jsem odborník. Jedny jsem spravovala na jedenácti místech než jsme je vyhodili. Vždy jsem se snažila, aby to nebylo moc vidět a záplaty jsem přišívala na stroji a prošívala je entlovacím stehem.  Letos o Vánocích jsem se poprvé odhodlala a pěkně ručně jsem je prošila předním stehem. Je to daleko hezčí na koukání a šití je takové meditativní, uklidňující, rozhodně mě to baví víc, i když to déle trvá.



Takže když Jó přišla ze školy s dírou na riflích, těšila jsem se až budu mít čas ji zašít.

Dírku jsem na koleni podložila elastistikou džínovinou ze starých riflí a během sledování Show Jana Krause s Drahošem a dalšími hosty jsem na koleno vyšila havlovské srdíčko. 


Hotovo. Stačí mít jehlu, nůžky, kousek džínoviny, pár špendlíků, krejčovskou křídu a bílou bavlnku (já měla originální sashiko, ale postačí i perlovka).

A co vy zašíváte? Baví vás to? Máte nějaké triky, jak se k tomu přinutit?  Já mám. Beru si zašívání na cesty do auta nebo na víkendy, kdy jedeme někam pryč. Jak nemám sebou jiné tvoření, pustím se i do zašívání.

15 comments:

  1. To vypadá krásně. Po tom, co poslední záplata vydržela jen týden, dělám Toníkovi místo záplat kraťasy. Ale některé hezčí kousky mě občas donutí s nůžkami počkat. Tak to bych mohla příště zkusit podobně hezky. Děkuju za tip! A taky si spravovací věci beru mimo domov, jen tedy v autě to nedávám :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Taky mám někdy pocit, že jednu díru zašiju a hned přibyde další na jiném kousku oblečení.

      Delete
  2. Já nezašívám vůbec ráda, většinou než se k tomu dostanu, tak dítě vyroste :-). A pro dospěláky naštěstí zašívá babička. Ale vaše zašívání je moc pěkné! Hana

    ReplyDelete
  3. Evi, to je úžasný! Já zašívám moc ráda, když na to mám čas:-) Ve čtvrté třídě jsem se naučila štepovat a štepuju ráda. Teď mám díru na riflích já, takže určitě vymyslím něco podobně krásného, jak má Jó od tebe:-) Evi, děkuju za to, že píšeš, tvoříš, sdílíš se♥

    ReplyDelete
    Replies
    1. Veru, drž se. To jsi první, koho znám, že zašívá rád. Ať se zašívání riflí podaří!

      Delete
  4. To srdíčko je skvělé :-) Zašívám občas (spíš pro dospěláky) a upřímně řečeno štepovat ponožky moc neumím. Zato moje babička byla v zašívání mistr. Jedny punčocháče jsem od ní měla úplně prošité a nosila jsem je opravdu do roztrhání. Díky za inspiraci§ P.

    ReplyDelete
  5. Evi, to je skvělé! Já to srdce snad ve své současné vyšívací euforii vyšiju holkám i bez díry :) Díry zašívám, ale viditelně mě vůbec nenapadlo. Začnu. Díky..

    ReplyDelete
  6. Zašívání a opravy mě dost nebaví takze spíš stříhám na kraťasy. Děti ale rostou tak rychle, že dřív vyrostou, než to zničí. A oni obecně dělají spíš fleky nez díry. Ale tohle se mi líbí moc

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jitu, tak to máš štěstí. u nás je to jedna díra na koleni za týden. To by bylo kraťasů víc než unosí za celé léto.

      Delete
  7. Já jsem kdysi hodně dělala záplaty podle Moniky Brydove http://www.brydova.cz/2010/11/25/zaplaty-nezaplaty/ :)

    ReplyDelete
  8. Evi, nádhera.
    Když jsem si poprvé při cestě autem vytáhla háčkování, muž mi řekl, hm, skvělé, až ti v nemocnici budou lovit háček z břicha, tak od té doby cestou autem nic netvořím. V autobuse ano, dovolí-li to děti.
    Záplata se mi moc líbí, děravých kalhot se nám sešlo, tak vyzkouším, díky za tip!!!
    A díky za krásný blog.
    Achám nad tvými dekami a nejen nad nimi. Šikulka veliká!!!
    Krásné dny.
    Bohunka

    ReplyDelete
  9. Evi, tak za nedělní odpoledne obě kolena zašitá a přesně jak píšeš, krásný relax venku s dětmi, když si hrály. Díky za tip.
    Bohunka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bohunko, tak to mám radost. Je to fakt odpočinek a čištění hlavy proto zašívání na stroji, které je spíš stresující.

      Delete
    2. Stresující asi no, ale ty nááááááááááááááááádherné deky, které tvoříš. Asi budu muset zasednout a začít, v ruce to neušiju ani za 100let.
      To je jak s pletením. S jehlicemi je to relax, na pletacím stroji je to práce..
      Evi, díky za krásný blog a tolik krásné inspirace.
      Krásné jarní dny.
      Bohunka

      Delete

Děkuji za Vaše slova.