1.12.18

Cesta na sever VIII

Fotoknihu za rok 2018 mám hotovou. Věnovala jsem jí veškerý volný čas posledních dní. Tímto se omlouvám za zpoždění při losování výroční giveaway. Zároveň mne fotokniha přivedla zpět do Skandinávie a tak budu pokračovat v dokumentování naší cesty na sever. V těchto temných listopadových dnech se mi stýská po tom neuvěřitelném množství světla, kterého se nám tam dostalo. 

Také bych chtěla trochu uklidnit ty, co nestíhají, a schválně sem nebudu dávat žádné fotky vánoční výzdoby, i kdybych nějakou doma měla. Na instagramu právě v těchto dnech probíhá přehlídka adventních věnců. Nic pro nim, jsou krásné, ale třeba mne tohle vždycky přivádí do mírných depresí. Všechno se mi to pomíchá dohromady a mám pocit, že všichni mají doma zápálenou svíčku, vlastnoručně umotaný věnec, napečené aspoň tři druhy cukroví a děti, které jsou ochotné tvořit to, co maminka chce a ne to co je samotné napadne, k tomu jsou vystajlovaní v módním oblečení  a sladění celá rodina, zatímco já nemám napečeno zhola nic, nemám věnec, ale binec a děti, které si tvoří po svém, nové oblečení si během týdne zničí a o jakoukoli hořící svíčku se vášnivě porvou.

Jediné, co máme, je alespoň jeden světýlkový řetěz v každé místnosti, abychom se z té tmy za okny nezbláznili. 

A teď už fotky z léta.


V pondělí večer jsme podle plánu dorazili do Stockholmu, kde nás čekala naše česká kamarádka se svým švédským přítelem. Měli pro nás připravenou výbornou večeři, kterou servírovali na zahradě. Po večeři jsme všechno nádobí nanosili zase zpět dovnitř a zatímco kamarádka s námi konverzovala, její přítel všechno nádobí naskládal automaticky zcela sám do myčky (jako věděla jsem, že muži na severu jsou hodně emancipovaní, ale tahle skutečnost mne přece jen šokovala).


První den jsme vyrazili na prohlídku Skanzenu, podle kterého se všechny skanzeny jmenují.








Přadena obarvená přírodními barvami. Zrovna se tam barvila vlna v odvaru z vratiče. Výsledná barva byla až neónově žlutozelená. 











Kouzelná kavárna, kam jsme jen nakoukli.



Cestou ze Skanzenu jsme se vydali na opačnou stranu než jsme měli a procházku jsme si poněkud prodloužili.


Druhého dne dopoledne jsme se rozdělili. Muž šel do muzea lodi Vasa společně s Jů a Jáíkem. My s Jó jsme si přišly Nordiska museet, které je popisováno jako muzeum skadinávského životního stylu. Obě muzea jsou kousek od sebe.




Muzejní obchod.


Prodávali v něm například sady na vytvoření těchto domečků. 



Asi nejvíc se mi líbila výstava světel - 100 světel za 100 let.



Ten pocit, když lustr z vaší ložnice visí muzeu.



Muzejní kavárna. Potěšilo mne, že měli presovač, ale kapučíno bylo tak silné, že jsem si ho musela několikrát naředit mlékem ze džánu, které tam bylo volně k dispozici. Krásné to tam bylo.


Cesou zpátky jsme to vzali po nábřeží (těch je ve Stockholmu opravdu hodně).



Celkově nám Stockholm přišel hrozně rozkopaný a navíc podobně nacpaný lidmi a turisty jako Praha. A když žijete v širším centru Prahy, tak tohle na dovolené s dětmi fakt nepotřebujete. Přiznávám, že kdybychom tam neměli ubytování zadarmo, tak bych těch čtyřech dní (den cesty tam, dva dny v něm, den cesty na pobřeží), které jsme tam strávili, hodně litovala. Daleko lepší by bylo zůstat v Norsku v oblasti Bergen-Odda-Stavanger nebo třeba na švédském pobřeží okolo Malmo.


Povinné nákupy - litinová pánev Skeppshult.

PS: Do adventního kalendáře dávám dětem jen bonbóny.

8 comments:

  1. Evi, gratuluji k fotoknize. Jste fakt dobrá.
    Ráda s vámi cestuji a moc vám, opravdu, to sluší.
    Mimochodem, adventní věnec jsem dopoledne koupila na workshopu, kam mě pozvala sestra. Taky jsem koupila nové, 4 svíčky, na své loňské poleno. A cukroví? Tak to mám Evi objednané.Už sedm let nepeču. A jsem na sebe pyšná, že jsem to vyřešila. Vánoce totiž u mě nejsou o předhánění v pečení a o honbě za nej výtvorem. U mě jsou o pohodě.
    Evi, přeji vám, i rodině, klidný adventní čas.
    Lenka B.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Leni, taky se nechci s nikým předhánět. Dělám vše jen sama kvůli sobě a rodině, ale na IG a dříve na blozích mi to přišlo, že kdo se nepochlubil zapálenou první svíčkou na věnci, tak jako by nebyl a i když to tak vlastně nikdo nemyslí. Dříve mi to opravdu nedělalo dobře, teď už mi to tak nevadí, ale nechci dělat jiným to, co mi samotné tak vadilo.

      Na fotoknihy jsem fakt hrdá. Dělám dost na jedno brdo, žádná velká invence, ale hlavní je, že jsou a to je pro děti nejvíc. Opravdu rády si je prohlížejí.

      Delete
    2. Pohodový předvánoční čas i Vám.

      Delete
  2. Tak já mám s dětma věnec poprvé po 10 letech, měla jsem na to čas, náladu a hlavně jehličí o d našich :-). Vánoc se snažím udělat pro děti pěkné, vím, že některé věci ocení a pamatují si je, tak občas jedu i trochu přes závit, ale spoustu naplánovaného každý rok nestihnu a ničenu to nevadí. Moc se mně líbily Vaše Vánoce na chalupě, ale já bych to s dětma nedala. Stejně jako to cestování. Takže se na to kouknu ráda u Vás. Hana M.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hani, Vánoce na chalupě měly atmosféru, ale bylo to tak organizačně náročné a mne jako hlavní oraganizátorku tak stresující, že jen tak brzy to nezopakujeme. Až budou děti větší, tak určitě. Cestování se spaním pod stanem mám úplně nejraději, ale uznávám, že je to náročné a člověk na to musí mít povahu.

      Přeji příjemný advent.

      Delete
  3. Evi, jak pročítám zápisky ze Severu, vracim se k naší dovolené a zjistuji, jak rychle vzpominky vyprchávají. Hned po návratu jsem si říkala, že zkusím vytvořit fotoknihu, tak jsi mě nakopla. Máš prosím nejakou overenou, se kterou se ti dobře pracuje? Jinak dodatečně smekám k desetiletemu blogovaní, je to až k nevíře, jak čas leti. Mavam z Tišnovska, Lenka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahoj Leni, jsem věrná firmě Bontia. Jednou za rok si u nich koupím poukaz na fotoknihu velikosti XL ve čtvercovém formátu, čekám vždy až je v akci /tenhle formát je v akci bohužel málokdy). Poslední roky má termín dokončení za začátku prosince, což je jediné, co mne donutí na fotoknize pracovat, když mám jasně daný termín. S kvalitou knih jsme spokojená. Mám stažený jejich program na tvoření fotoknihy, který je uživatelsky příjemný, když člověk umí trochu pracovat s powerpointem, tak je s ním nemůže mít problém. nevyužívám žádnou z jejich šablon, ale mám takový svůj velmi jednoduchý styl, který si každoročně kopíruju z knihy do knihy.

      Fotoknihy jsou fakt skvělé, myslím ,že je to investice (finanční i časová), která se vyplatí.

      Delete
  4. Evi moc děkuju za referenci! A přeju krásný Advent, L.

    ReplyDelete

Děkuji za Vaše slova.