12.10.17

Red velvet cake


Od té doby, co jsem upekla svůj první red velvet cake podle receptu od Jitu, mi vrtalo hlavou, jak je to s tou červenou barvou (barvivo obsažené v kakau by mělo změnit svou barvu na červenou v kyselém prostředí kysaného podmáslí). Strávila jsem spoustu času vyhledáváním receptu, kde by se neobjevovalo červené barvivo a přitom se upečené těsto zbarvilo do červena. Nakonec jsem našla tento anglicky psaný článek. Přepočítala jsem recept z uncí na gramy. V originálním receptu jsou tři vajíčka a tak jsem ještě suroviny rozpočetla na jedno vajíčko, což se mi hodilo, když jsem pekla jen malý dortík u příležitosti návštěvy mé babičky.


Dort jsem během jednoho měsíce pekla celkem pětkrát, pro Jó, pro babičku, pro kamarádčina syna, pro muže do práce a nakonec pro Jáíka. Vždy jsem používala přírodní kakao z troubelických čokoládoven koupené v Bezobalu. Tato kakao není narozdíl od kakao holandského typu, které běžně koupíte v obchodě, alkalizováno z důvodu prodloužení trvanlinosti, a proto je schopné reakce v kyselém prostředí. Takže kromě toto, že je zdravější, je ještě zajímavější v chemikových očích :-) Věděla jsem, že červená barva dortu je málo výrazná, rozhodně ne taková, jako když použijete červené barvivo. Při posledních dvou pečeních se mi stalo, že z nějakého důvodu byl dort u kraje hnědý, ale uvnitř tmavší s nádechem do červena. Takže hurá, funguje to!


Vidíte? Dole hnědý okraj, nahoře vnitřek s nádechem do červena.



Srovnání dvou dortů. Nahoře ten pečený podle "orinálního receptu", dole podle receptu od Jitu. 

Recept  - přepočítaný na jedno vajíčko. Snížila jsem množství cukru a kakaa.

V míse smíchejte 55 g másla a 120 g třtinového cukru. Šlehejte 5 minut. Přidejte jedno vejce a zašlehejte ho do směsi. V jiné míse smíchejte 110 g hladké mouky (použila jsem půl na půl celozrnnou a bílou a fungovalo to), 15 g přírodního kakaa, 1/2 lžičky jedlé sody a 1/4 lžičky soli. Celou směs dvakrát prosijte, aby se mouka povzdušnila a suroviny promíchaly. V další míse smíchejte 120 ml kysaného podmáslí se lžičkou vanilkového extraktu (nebo jako já přidejte domácí vanilkový cukr ke třinovému cukru). Smíchejte všechny tři směsi dohromady ve velké míse a pět minut šlehejte.

Co je na tomhle dortu nejlepší? To jak skvěle chutná!


6 comments:

  1. To jsou vysloveně chemické pokusy. Ať se daří :-D

    ReplyDelete
    Replies
    1. No právě. To mě baví, taková chemie při vaření.

      Delete
  2. Jo!!!
    Já už to taky zahlédla a přesně stejně, jen ve středu. Okraje byly hnědé. Příště vyzkouším Tvůj recept. Pořád mi to vrtá v hlavě. Dokonce jsem si koupila malou formu, abych mohla dělat i malé dortíky jen tak ke kafi. Miluju ho :-D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malá forma se hodí i na patrové dorty :-) Taky jednu mám a uživala bych ještě jednu mezitím.

      Delete
  3. Kolac vypadá skvěle, zkusim. Chemie jde úplně mimo mě :), dodnes jsem nepřišla na to, proč se při použití jedlé sody zbarví slunečnicová semínka v koláči do zelena.

    ReplyDelete
    Replies
    1. To jsem ještě neviděla ani neslyšela. Možná to bude zásaditým prostředím, které soda vytváří.

      Delete

Děkuji za Vaše slova.