29.9.15

Zima se blíží aneb návod na podšití ušanky flísem

Návod na podšití zimní háčkované čepice jsem slibovala už dávno, ale dostala jsem se k němu až tento podzim.

Tuhle čepičku jsem háčkovala pro roční Jů. Byla to moje první ušanka a taky moje první podšitá čepice. Když podšitá tak, jak je možné, že jsem na ní nafotila tenhle návod? Protože se mi to napoprvé nepovedlo. Podšívala jsem celou čepici a výsledek byl příliš těsný, takže jsem flís nakonec vypárala a Jů nosila čepici přes kukličku.


Nyní podšívám čepice jen takovou ušatou flísovou čelenkou. Na uši a na čelo nefouká, je to jednodušší a spotřeba flísu je nižší.

Detail podšití. Flís není z líce vidět.

Co bute potřebovat? Čepici (klidně i jinou než háčkovanou ušanku, podšívala jsem i pletenou), flís, ostré nůžky, niť, ostrou jehlu a asi půl hodinku až hodinku času.
Přeložte flís na polovinu. Srovnejte čepici uši pěkně do zákrytu. Šev na flísu chceme mít vzadu. Položte čepici na flís tak, aby čelo čepice (aneb přední část čepice aneb tam, kde je víc místa mezi ušima) leželo asi 1-2 cm od hrany přehybu flísu. Proč tolik? Protože čepice obvykle pruží a jejich velikost v nenataženém stavu je menší než obvod hlavy. Flís taky trochu pruží, ale obvykle méně než čepice.

Začtete stříhat. Nechte si asi 1 cm na přídavky na švy. Vzadu raději trochu víc.

Výška čelenky záleží na vás. Já stříhala asi 10 cm, ale stačí i méně a bude se vám to lépe šít.

Hotový vystřižený tvar stále přeložený na půl.

Obraťte čepici na rubovou stranu a vešpendlete flísovou čelenku do čepice. Kolem okraje čepice schovávám přídavky na švy dovnitř. Zadní šev a horní stranu čelenky nezahýbám. Flís se netřepí, takže to není z praktických důvodů potřeba.

Detail stehu jakým čelenku přišívám. Steh je trochu pružný, nemělo by hrozit, že nit při normálním zaházení praskne.


Zadní šev je trochu křivý, ale to ničemu nevadí.

 Hotové podšití.

4 comments:

  1. Díky moc, určitě se bude hodit. Lucie

    ReplyDelete
  2. Evinko, moc děkuji za návod. H.A.

    ReplyDelete
  3. To je dobrý fígl.... já se vždy pokoušela čepice podšít jakoby flísovou čepicí a většinou to dopadlo tak, že potom neseděla a byla moc těsná. Takhle bez té špičky to bude fungovat určitě líp... Tak díky za tip! Kristýna

    ReplyDelete
  4. Děkuji za komentáře. Kikule já měla poprvé stejnou zkušenost. Takhle je to fakt snazší a na zateplení to stačí.

    ReplyDelete

Děkuji za Vaše slova.